Jeg indrømmer gerne, at min aktivitet på LinkedIn gør, at jeg får stor eksponering. Når vi ses ude i den virkelige verden, er det ofte med et ”Du er godt nok meget aktiv på LinkedIn, det er du jo nødt til. Du er jo selvstændig.”

Mit netværk tæller også de venner, som jeg lukker ind i mit hjem til middag, rødvin og hygge. Efter de har fortalt mig, hvor aktiv jeg er, fortsætter snakken. Det er ikke ualmindeligt, at vi kommer ind på, hvordan hyppige organisationsændringer præger kulturen i virksomhederne. Som her for nylig hvor de fortalte, at der var skiftet ud i topledelsen. Det ene sted, var der kommet en ny og noget mere progressiv CEO. Det andet sted en temmelig emsig kommunikationsdirektør, som var ret langt fremme i skoene i forhold til den forrige.

Det betød, at begge virksomheder og de ansatte nu var NØDT TIL, at være på LinkedIn og andre digitale platforme. Det var ikke længere nok med, hvad man hidtil havde gjort og derefter et kæmpe SUK.

Hvad nu hvis:

  • I ser det som en platform med nye og spændende muligheder?
  • En platform, som får jer ud på endnu flere kanaler til færre omkostninger og med større positionering?
  • I får let adgang til dialogen med jeres kunder?
  • I får nye indsigter om, hvad de synes om jer og hvad de forventer?
  • I hurtigt kan samle op, når I bliver klar over, at noget går galt?

Det er indlysende, at her er et kæmpe potentiale

Hvor motiverende eller inspirerende er det, at gøre noget fordi man er NØDT TIL det. Hvorfor ikke gøre det, fordi du som virksomhed og ansat kan se, at det er indlysende. Her er et kæmpe potentiale. Selvfølgelig VIL du gøre det, for du vil udforske og tilegne dig viden, så du bliver langt klogere på de muligheder, der ligger lige der foran dig. Som mine venner sagde, det drejer sig jo om at få penge i kassen. Ja, netop endnu en god grund til, at du VIL med lavere omkostninger og bedre bundlinje.

Det bliver så meget lettere at få organisationen med, når du præsenterer alle de gode grunde til, at vi VIL.  Du demotiverer ved at sige, vi er NØDT TIL det. Der er ikke kun de økonomiske grunde. Der er også de gensidige relationer mellem ansatte og kunder.

Jamen Lene, vi er så gammeldags. Nej, det er I ikke. Det er kommunikationen, som er den er helt galt med og som sætter tanker i gang om, at vi er NØDT TIL.

Jeg elsker min LinkedIn profil

Min kilde til spændende bekendtskaber, ny viden og til at få penge i kassen. Ja, jeg får kunder gennem LinkedIn i kombination med andre digitale platforme, som min hjemmeside, nyhedsbrev, blogs etc. Ja, jeg VIL fordi det gavner mig personligt og min virksomhed. Ja, det VIL jeg også som en veletableret virksomhed.

Det er tankeløst og decideret uacceptabelt, når garvede topledere trækker argumentet NØDT TIL og så forventer, at alle makker ret og gør, som der befales. Det sker ikke. Det der sker, er en træt og udmattet organisation.

Gør dig umage

Få din organisation med ved at motivere og inspirere med VIL og hvad fordelene er. Hvis du som leder ikke ved det, så identificer om den ændring, du er ved at indføre skaber mening og værdi. Gør det, ved at involvere, lytte og spørge. Det skylder du dig selv og hele din organisation. Så slipper du for NØDT TIL og al bøvlet bagefter. Det er nu engang lettere at få folk med, som vælger VIL.

Nå ja, men hvad med alle de børn, som er NØDT TIL at gå i skole. Det er de heller ikke. Tænk hvis skolerne var indrettede, så børnene hver dag sprang ud af sengen for at komme derhen, fordi de VIL.

Det samme gør sig gældende på privatfonten. Du og jeg er ikke NØDT til at netværke, skrive ansøgninger, lave opsøgende salg, være på LinkedIn, gå tidligt i seng, dyrke motion, spise sundt,  madlavning, oprydning og havearbejde eller i det hele taget gå på arbejde. Gør det, fordi du gerne VIL. Gør det fordi du kan se, at det resultat du får ud af det, er processen værd, selv når processen ikke altid er lige interessant.

Forskellen er ikke så stor for barn, voksen eller virksomhed.

Så hvad om vi slettede NØDT TIL og erstattede det med VIL?

Hvad tænker du?